Šventės. Siuntos. CO2 pėdsakas
Ar skiriate dėmesio tvarumui siųsdami siuntas? Per mažas daiktas supakuotas į per didelę pakuotę pinigine prasme gali iš jūsų pareikalauti nereikšmingų 0,4 Eur, bet kiekvienas (net ir mažiausias) CO2 pėdsakas, kainuoja medžiui papildomai “dirbti” beveik parą.
1/12/20255 min read


Geriausia kalbėti realiais pavyzdžiais, tad štai, neseniai teko matyti, kaip maža detalė paštu buvo atsiųsta stipriai per didelėje dėžėje, pilnoje plastikinių burbuliukų, o pati detalė dar buvo įsukta į kelis plastikinius vokelius. Tas pavyzdys buvo ne mano, kol per praėjusį šventinį laikotarpį pati negavau labai panašios siuntos…
Aiktelėti privertė ir katės žaislas, iš Pigu.lt atsiųstas galingoje dėžėje (matote iliustracijoje). Neabejoju, visi turime tokių pavyzdžių, kurie atvėrus siuntą priverčia pagalvoti, kad kitapus užsakymo buvęs žmogus susipykęs su logika.
Pabandykime kartu apskaičiuoti siuntų paliekamą anglies pėdsaką:
pirmu atveju prekė, sverianti iki 100 gramų, keliauja tiesiog paminkštintame voke;
antra siunta apie 236 gramai, akivaizdžiai per didelėje pakuotėje ( kartoninėje dėžėje 17x23x11 cm), užpildytoje plastiko juostų su oru.
Įvertinau atstumus nuo pardavėjo iki siuntų paskirstymo terminalo, ir tada iki savo paštomato. Vertinau, kad siuntą vežtų dyzelinis ar, geresniu atveju, elektromobilis.
Apskaičiuokime atstumus:
Pardavėjas (Aviečių g.) → DPD sandėlis (Šleževičiaus g.): ~7.5 km
DPD sandėlis → Pirkėjas (PC Una paštomatas, Dangeručio g.): ~12 km
Bendras atstumas: ~19.5 km
Skaičiuojant CO2eq įtrauksime:
Pirmąjį etapą (surinkimas): mažesnis furgonas (~180g CO2/km)
Antrąjį etapą (pristatymas): didesnis furgonas (~220g CO2/km)
Tarpinį sandėliavimą (~0.05 kg CO2eq/siunta)
| Siuntos detalės | Surinkimo etapas | Pristatymo etapas | Sandėliavimas | Bendras CO2eq |
|-----------------|-------------------|------------------- |----------------|-------------------|
| 236 g siunta | 0.34 kg | 0.53 kg | 0.05 kg | 0.92 kg CO2eq |
| 95 g siunta | 0.14 kg | 0.21 kg | 0.05 kg | 0.40 kg CO2eq |
Skaičiavimuose atsižvelgta į:
Skirtingus transporto etapus
Siuntų svorių proporciją bendrame krovinyje
Sandėliavimo energijos sąnaudas
Krovinio konsolidavimą sandėlyje
Emisijų palyginimas pagal transporto tipą ir siuntos svorį
Siunta 236 g
| Transporto tipas | Etapas | Atstumas | CO2eq emisijos | Sandėliavimas | Bendras CO2eq |
|----------------------------------|--------|-----------|-----------------|----------------|-----------------|
| Dyzelinis furgonas (surinkimas) | 1 | 7.5 km | 0.34 kg | 0.05 kg | 0.39 kg |
| Dyzelinis furgonas (pristatymas) | 2 | 12 km | 0.53 kg | - | 0.53 kg |
| Elektrinis furgonas (surinkimas) | 1 | 7.5 km | 0.09 kg | 0.05 kg | 0.14 kg |
| Elektrinis furgonas (pristatymas) | 2 | 12 km | 0.15 kg | - | 0.15 kg |
Bendras CO2eq:
Pilnai dyzelinis maršrutas: 0.92 kg CO2eq
Pilnai elektrinis maršrutas: 0.29 kg CO2eq
Mišrus maršrutas (dyzelis+elektra): 0.54 kg CO2eq
Siunta 95 g
| Transporto tipas | Etapas | Atstumas | CO2eq emisijos | Sandėliavimas | Bendras CO2eq |
|----------------------------------|--------|-----------|----------------|--------------- |---------------|
| Dyzelinis furgonas (surinkimas) | 1 | 7.5 km | 0.14 kg | 0.05 kg | 0.19 kg |
| Dyzelinis furgonas (pristatymas) | 2 | 12 km | 0.21 kg | - | 0.21 kg |
| Elektrinis furgonas (surinkimas) | 1 | 7.5 km | 0.04 kg | 0.05 kg | 0.09 kg |
| Elektrinis furgonas (pristatymas) | 2 | 12 km | 0.06 kg | - | 0.06 kg |
Bendras CO2eq:
Pilnai dyzelinis maršrutas: 0.40 kg CO2eq
Pilnai elektrinis maršrutas: 0.15 kg CO2eq
Mišrus maršrutas (dyzelis+elektra): 0.25 kg CO2eq
Prielaidos skaičiavimams:
1. Dyzelinio furgono emisijos:
Surinkimo etapas: ~180g CO2/km
Pristatymo etapas: ~220g CO2/km
2. Elektrinio furgono emisijos:
Surinkimo etapas: ~50g CO2eq/km (įskaitant elektros gamybą)
Pristatymo etapas: ~60g CO2eq/km
3. Sandėliavimo emisijos:
~0.05 kg CO2eq/siunta (įskaitant šildymą, apšvietimą, krovimo įrangą)
4. Proporcinis skaičiavimas:
Įvertintas siuntų svoris bendrame krovinyje
Atsižvelgta į vidutinį furgono krovinio svorį
REZULTATAI:
Kaip matome, naudojant elektrinį transportą CO2eq emisijos yra žymiai mažesnės:
236 g siuntai skirtumas tarp dyzelinio ir elektrinio transporto yra apie 68% mažesnis
95 g siuntai skirtumas yra panašus - apie 63% mažesnis naudojant elektrinį transportą
Įdomu pastebėti, kad net ir mišrus variantas (kai vienas etapas atliekamas elektriniu, kitas dyzeliniu transportu) leidžia sumažinti emisijas apie 41-42%.
Siuntų CO2 pėdsako santrauka
Privačiam siuntėjui: "Kaip jūsų siunta veikia aplinką?"
Jūsų 236 gramų siunta sukuria apie 0.92 kg CO2 (naudojant įprastą transportą) - tai maždaug tiek, kiek išskiria automobilis nuvažiavęs 5 kilometrus.
Rinkdamiesi kurjerį su elektriniu transportu, sumažinate taršą net 68%.
Praktiniai patarimai:
Jei įmanoma, rinkitės kurjerius, kurie naudoja elektrinį transportą
Siųskite kelias siuntas kartu - taip mažinsite bendrą CO2 pėdsaką
Naudokitės paštomatais - tai leidžia kurjeriams efektyviau planuoti maršrutus
Teisingai įvertinkite siuntos svorį - lengvesnės siuntos sukuria mažesnį CO2 pėdsaką
Verslo klientui: CO2 emisijų optimizavimo galimybės:
1. Transporto parko modernizavimas:
Investicijos į elektrinį transportą gali sumažinti CO2 emisijas 68%
Mišrus parkas (elektra+dyzelis) gali būti tarpinis sprendimas - 41% emisijų sumažėjimas
2. Operacijų optimizavimas:
Maršrutų optimizavimas gali sumažinti atstumą 15-20%
Krovinio konsolidavimas sandėliuose mažina tuščių kilometrų skaičių
Išmanus siuntų paskirstymas pagal transporto tipą
3. Konkurenciniai privalumai:
Galimybė pasiūlyti "žaliąjį" pristatymą premium klientams
Atitiktis ESG reikalavimams
Išskirtinumas rinkoje su mažesniu CO2 pėdsaku
4. Finansinė perspektyva:
Mažesnės kuro sąnaudos su elektriniu transportu
Potencialios CO2 mokesčių sutaupos
Galimybė pritraukti "žalius" klientus
Rekomendacijos verslui:
Pradėti laipsnišką perėjimą prie elektrinio transporto
Investuoti į maršrutų optimizavimo sistemas
Vystyti "žalio" pristatymo paslaugą
Įdiegti CO2 pėdsako stebėsenos sistemą
Taip, siuntos tūris turi reikšmingą įtaką CO2 emisijoms, nors svoris yra nedidelis.
Štai kodėl svarbu transporto efektyvumas:
Didelės, bet lengvos dėžės užima daug vietos furgone
Mažiau siuntų telpa į vieną transporto priemonę
Reikia daugiau reisų tam pačiam siuntų kiekiui pervežti
Kiekvienas papildomas reisas = papildomas CO2
Pavyzdžui: Į furgoną telpa arba:
100 kompaktiškų siuntų po 236 g
arba tik 70 tokių pat svorio, bet didesnio tūrio siuntų
Rezultatas: didesnio tūrio siuntoms tenka ~30% daugiau CO2 emisijų
Iš šios analizės matome, kad:
Dabartinė pakuotė sukuria beveik dvigubai didesnį CO2 pėdsaką nei minimali pakuotė
Didžiausią įtaką daro ne pakuotės medžiagų CO2, o transporto emisijos dėl užimamo tūrio
Optimaliausias variantas būtų specialus apsauginis maišas (vokas), kuris sumažintų CO2 pėdsaką 47%
Šis palyginimas aiškiai parodo, kad:
Transporto tipo pakeitimas į elektrinį turi didžiulę įtaką - sumažina emisijas daugiau nei perpus
Tūrio optimizavimas išlieka svarbus net ir naudojant elektrinį transportą
Geriausias rezultatas pasiekiamas derinant kompaktišką pakuotę su elektriniu transportu
Kodėl per didelė siunta verčia MEDĮ „dirbti“ papildomai?
Medžio įsisavinimas:
Vienas suaugęs medis per metus sugeria apie 21-22 kg CO2
Per dieną vidutiniškai medis sugeria ~0.6 kg CO2
Taigi ~1 kg CO2 kiekį vienas suaugęs medis įsisavintų per maždaug 2 dienas
Tačiau svarbu suprasti, kad:
Įsisavinimo greitis priklauso nuo:
Medžio amžiaus (jaunas medis įsisavina lėčiau)
Medžio rūšies (lapuočiai vasarą įsisavina daugiau)
Sezono (žiemą įsisavinimas minimalus)
Augimo sąlygų (temperatūra, drėgmė, šviesa)
Tas pats ~1 kg CO2 kiekis gamtoje:
Lygus 1 valandai vidutinio televizoriaus veikimo
Arba 5.7 km kelionei automobiliu mieste
Arba 2 puodeliams kavos su pienu paruošimo
Arba 5 minutėms karšto dušo
Kaip dar vaizdžiau parodyti, ką reiškia per didelėmis siuntomis sukuriamas papildomas CO2 kiekis?
0,5 kg CO2 yra lygu:
🚗 2,5 km kelionei automobiliu mieste
🌳 vienas suaugęs medis per ~20 valandų
🍽️ lygu 1,5 porcijos makaronų su padažu pagaminimui
💻 5 valandos nešiojamo kompiuterio naudojimo
🚿 2,5 minutės karšto dušo
Keletas nemokamų kalkuliatorių jums:
https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx
https://www.deloitte.com/uk/en/issues/climate/content/travel-emissions-calculator.html
Apskaičiavimams patikslinti šaltinis :
https://inpost.pl/sites/default/files/2023-12/InPost-Assumptions-of-the-parcel-carbon-footprint-calculator.pdf - Deloitte Advisory sp. z o.o. sp. k. conducted an independent audit of the compliance of the methodology and assumptions adopted by InPost with the GHG Protocol guidelines.


Kontaktai
Socialiniai tinklai
Telefonas: +370 698 77747
El. paštas : edita.tvarumolink@gmail.com
Įmonės rekvizitai
nuoroda į rekvizitus https://rekvizitai.vz.lt/imone/uab_luma_consulting/
